سبدخرید
0

جزئیات مطلب

دیسک و مد و لباس

دیسک و مد و لباس


در تمامی اشکال و ارتباطات غیر کلامی (nonverbal)، رنگ یکی از سریعترین روش‌های انتقال پیام و معانی است.

پیش از آنکه بشر امروز، ارزش زیبایی شناسی رنگ را بداند شیوه‌های تجربی متنوع‌تری در برقراری ارتباطات با استفاده از رنگ وجود داشت.

در میان انواع پیام‌ها، رنگ به شدت با تمام احساسات آدمی در ارتباط است و ضمن تحریک آن، نماد ذهنیات انتزاعی و افکار گوناگون است و همزمان بیانگر سرخوشی، آرزوی تکامل و یادآور زمان و مکانی دیگر است که باعث ایجاد حس زیبایی‌شناسی و یا واکنش‌های احساسی در انسان می‌شود.

برای اندازه‌گیری تاثیر رنگ، هیچ مکانی بهتر از بازار نیست.
بازار جایی است که در آن رنگ، حکم کلیدی، حیاطی و اساسی را در برقراری ارتباط ایفا می کند که بسیار مثبت، جذاب و در عین حال، استفاده از آن برای یک محصول مخصوصا پوشاک اجتناب ناپذیر است.

در حوزه مد و لباس از رنگ به عنوان 《فروشنده خاموش》یاد می‌شود که باید در نگاه اول مشتری را به خود جذب کند و این پیام را القا کند که این لباس در چه زمینه‌ای است و در عین حال هم باید برای آن برند تجاری یا تولید کننده پوشاک، هویت‌ساز بوده و از همه مهم‌تر به فروش آن کالا کمک کند.

حداقل چیزی که رنگ باید در دنیای مد و فشن داشته باشد، این است که بتواند علاقه و کنجکاوی لازم را برای خریدار احتمالی لباس ایجاد کند.

بیشتر واکنش‌های آدمی نسبت به رنگ، واکنش‌هایی ناخودآگاه هستند که از تیپ‌های مختلف رفتاری نمود پیدا می‌کند و عموما مصرف کنندگان نسبت به تاثیر محرک و نافذ آن بی‌اطلاعند.

همانگونه که رنگ‌ها احساسات ما را تحریک می‌کنند، رنگ‌های مختلف، قدرت پیشنهاد دهنده خود را به ۱۵ الگوی رفتاری دیسک القا می‌کنند.

قدرتی که رنگ‌ها به کار می‌گیرند، در تمام سطوح ارتباطی مانند شناخت الگوهای رفتاری دیسک (DISC) بر اساس رنگ لباس آن‌ها مشاهده می‌شود.

شناخت ترمینیولوژی رنگ‌ها ( واژگان فنی رنگ‌ها ) همواره به شناخت، درک و فهم ما نسبت به الگوی رفتاری افرادی که از آن رنگ‌ها در پوشش خودشان استفاده می‌کنند، کمک شایانی می‌کند.

مدل جهانی دیسک در حوزه مد و لباس به ما این امکان را می‌دهد که با در نظر گرفتن نوع پوشش افراد و رنگ لباسشان، الگوی رفتاری آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان شناسایی کنیم.

🌺

مقاله ای از مهدی اسلام‌دوست
مدرس دیسک در حوزه مد و لباس
لیدر تیم “دیسک و مد و لباس” کلینیک استعدادیابی و کسب و کار سینا