سبدخرید
0

جزئیات مطلب

شناخت الگوهای رفتاری DISC و نقش آن در بهبود روابط همسران

شناخت الگوهای رفتاری DISC و نقش آن در بهبود روابط همسران


شاید شما هم شنیده باشید که ازدواج مانند یک هندوانه در بسته و ریسک است. این موضوع حقیقت دارد چون دو نفر در هنگام ازدواج آگاهی کاملی از ویژگی‌ها و اخلاق‌های هم ندارند و زمانی که زیر یک سقف می‌روند با گذشت زمان خلقیات یکدیگر را می‌شناسند.

شناخت الگوها‌ی رفتاری قبل از ازدواج کمک شایانی به برقراری ارتباط مثبت و آشنایی پیش از ازدواج از روحیات و رفتارهای یکدیگر می‌گردد.

زندگی مشترک مسئولیت‌های زیادی به همراه داشته و با دنیای مجردی بسیار فاصله دارد. در زندگی مشترک ”من” به ”ما” تبدیل شده و تصمیم گیری‌ها باید در جهت بهبود و پیشرفت طرفین صورت گیرد زیرا ۲ نفر به یک نفر تبدیل می‌شوند.

زوجین می‌توانند با شناختن الگوهای رفتاری و انواع آن نسبت به برخوردهای همسر خود و حتی دیگران در روند زندگی آگاهی پیدا کرده و با یادگیری چگونگی رفتار با این افراد در بهبود روابط خود مثمر ثمر باشند.

می‌خواهیم با شما درباره‌ی ابزاری معتبر و جهانی سخن بگوییم تا خود و همسر و اطرافیان را بهتر بشناسید. آزمون رفتارشناسی دیسک یکی از معتبرترین ابزارهای شناخت گونه‌های رفتاری است که به شما کمک می‌کند تا نیازهای همسر را شناخته و بتوانید رابطه‌ای توام با لذت و آرامش در خانواده به ارمغان آورید. این ابزار به شما می‌آموزد چگونه با دنیای همسرتان در تبادل باشید، همچنین شناخت .نسبی‌ از ویژگی‌های رفتاری منجر به پذیرش، سازش و انعطاف پذیری در زندگی زناشویی می‌گردد

بی‌تردید کسانی که تفاوت های جنسیتی زن و شوهر را علت اصلی مشکلات آن‌ها در برقراری روابط خوب زناشویی می‌دانند، نظرات خود را از آن جهت برگزیده‌اند که می‌بینند و می‌شنوند، میلیون‌ها زوج در شرایط رابطه‌ای مناسبی به سر نمی‌برند. اغلب اشخاص قبول دارند که زن و مرد با هم متفاوتند و تفاوت‌هایشان در مواردی بسیار جدی است. تفاوت‌های جنسیتی ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌تواند در اختلافات زناشویی مهم باشد اما مشکل اصلی بر سر تفاوت‌های چشمگیر الگوهای رفتاری است. اختلاف و چالش از جایی آغاز می‌گردد که میزان انرژی همسران با هم فرق دارد و هر یک از طرفین به نیازهای دنیای پیرامون خود توجه دارند و بر اساس معیارهای درونی خود رفتار می‌کنند. با مطالعه و آگاهی بیشتر می‌توانیم گامی موثر در رفع چالش‌های احتمالی در زندگی زناشویی برداریم. و در کنار هم لذت برده و درک متقابل را در زندگی جاری سازیم.

قبل از پرداختن به تشریح الگوهای رفتاری و آشنایی با مدل جهانی دیسک چند مورد کلی را در مورد گونه‌ها رفتاری به خاطر بسپاریم:

  • هر کس با الگوی رفتاری منحصر به فرد متولد می‌شود، با آنکه در طول زندگی ممکن است رفتارهای ما تعدیل شود، اما گونه‌های شخصیتی ما دست نخورده باقی می‌مانند.
  • هیچکدام از گونه‌های رفتاری خوب یا بد نیستند. به یک اندازه ارزشمند بوده و رفتار سالم‌تر یا هوشمندتر وجود ندارد.
  • افراد ممکن است وجوه مشترکی داشته باشند اما صد در صد با هم یکی نیستند و تفاوت‌های زیادی در الگوهای رفتاری وجود دارد.
  • شناخت الگوهای رفتاری به ما کمک می‌کند که خود و همسرمان را بهتر بشناسیم و دست از قضاوت برداریم و به پذیرش برسیم.
  • در زندگی زناشویی ما نمی‌توانیم الگوی رفتاری همسر خود را تغییر دهیم فقط می‌توانیم در صورت تمایل دو سویه تا حدی رفتارها را تعدیل کنیم.

🌺

مقاله ای از الهه تبریزی‌مهر – دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره
مشاور و کارشناس تخصصی رفتارشناسی با مدل دیسک در خانواده و پیش از ازدواج
لیدر تیم “دیسک و خانواده” کلینیک استعدادیابی و کسب و کار سینا