سبدخرید
0

جزئیات مطلب

نقش تشابه و تفاوت گونه‌های رفتاری شریک عاطفی در زندگی

نقش تشابه و تفاوت گونه‌های رفتاری شریک عاطفی در زندگی


ممکن است در زندگی گاهی به دلیل تفاوت زیاد رفتاری میان خود و همسرتان دچار یاس و ناامیدی شده باشید. بهتر است بدانید بسیاری از زوج‌ها میزان کمی وجه تشابه رفتاری با هم دارند و در اغلب روابط زناشویی وجود تعارض امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است.

می‌توان گفت بخش عمده‌ای از تعارضات ناشی از عدم تناسب شخصیت در بین زوجین است.

واقعیت این است که هر چه زن و شوهر شباهت بیشتری داشته باشند راحت‌تر می‌توانند یکدیگر را درک کنند و ارتباط بهتری برقرار سازند. اما این بدان معنا نیست که تفاوت فراوان موجب نارضایتی در رابطه باشد، بلکه فقط انرژی بیشتری برای نگه داشت و بهبود رابطه صرف می‌کنیم.

یکی از نظریات حاکی از این است در ابتدای آشنایی، ما جذب تفاوت‌های رفتاری جنس مخالف می‌شویم و عاشق کسی می‌شویم که ویژگی رفتاری خاصی دارد که خودمان آن ویژگی را نداریم و  بر این باوریم که نیمه‌ی گمشده‌ی خود را یافته‌ایم. در واقع ما عاشق بخش‌های زندگی نکرده خودمان در دیگری می‌شویم.

برای مثال اگر فردی آرام و کم حرف هستیم و دوست نداریم در اجتماع صحبت کنیم، مجذوب فردی می‌شویم که در اجتماع با بیان شیوا و رسا، دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یا اگر فردی محتاط هستیم جذب همسری جسور و شجاع می‌شویم. همین تفاوت در زندگی زناشویی که در ابتدا برایمان جذاب و دلفریب است، گاهی می‌تواند سرآغاز تعارض و اختلاف در زندگی روزمره گردد.

هیچ تضمینی وجود ندارد که زوج شبیه به هم، صد در صد کنار هم به خوشی زندگی کنند و یا زوج‌های مکمل (اضداد) با چالش‌های فراوانی روبرو شوند. این مطالب نسبی است. هر رابطه‌ای با توجه به دو طرفی که در آن وجود دارند، منحصر به فرد است و عوامل دیگری علاوه بر گونه‌های رفتاری مانند، مسایل مالی، فرهنگ خانواده، تحصیلات، بلوغ عقلی، انعطاف پذیری و چگونگی برخورد با مسائل و … در چگونگی ارتباط زوج تاثیرگذار است.

اگر خواسته شما و همسرتان با هم فرق دارد، می‌بایست با مذاکره برد دو طرفه، حل و فصل گردد. زوج‌های موفق باهم صحبت می‌کنند، حتی اگر احساس بدی نسبت به هم دارند. آنان در مورد اختلافات و تعارضات با هم مذاکره می‌کنند تا به نتیجه دلخواه برسند. از یکدیگر حمایت کنید و با پذیرش و تامین نیازهای یکدیگر از عشق خود مراقبت کنید. هیچ رابطه‌ای بدون اختلاف وجود ندارد، اما تفاوت در چگونگی حل مشکلات و نحوه برخورد با آن است.

اگر هر دو برای زنده نگاه داشتن عشقتان تلاش کنید، می‌توانید به ماندگار شدن رابطه امیدوار باشید.

بپذیرید عشق برتر از پیروزی است.

💙💚

مقاله‌ای از الهه تبریزی‌مهر – دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره
مشاور و کارشناس تخصصی رفتارشناسی با مدل دیسک در خانواده و پیش از ازدواج
لیدر تیم “دیسک و خانواده” کلینیک استعدادیابی و کسب و کار سینا