سبدخرید
0

جزئیات مطلب

فرهنگ نقاط قوت و مديريت استعداد مبتني بر نقاط قوت

فرهنگ نقاط قوت و مديريت استعداد مبتني بر نقاط قوت


فرهنگ نقاط قوت و مديريت استعداد مبتني بر مدل جهاني كليفتون

سال ها است افراد به دنبال توسعه و سرمايه گذاري روي نقاط ضعيف و خيلي ضعيف خود هستند و از فرصت ها و ظرفيت هاي عظيمي كه هر فرد دارد كمتر استفاده مي کنند و بسياري از افراد و مربيان توسعه فردي تمركز خود را بر روي نقاط ضعف مي گذارند. از سال 2007 مدل جهاني كليفتون (كه توسط موسسه گالوپ توسعه يافته است و به احترام زنده ياد دونالد كليفتون بعنوان مدل جهاني كليفتون ياد مي شود) مدلي است كه انقلابي را در خصوص نگاه به افراد در دنيا ايجاد كرده است. اين مدل بر اساس سال ها تحقيق و پژوهش و مصاحبه هاي عميق 34 استعداد كه بيشترين فراواني را دارد از ميان خيل عظميمي از استعدادها برگزيده است و با بيان اين مدل اعتقاد دارد كه همه افراد اين 34 استعداد را دارند. اين استعداد ها در 4 بعد: اجرايي، تاثيرگذار، رابطه ساز و تفكر راهبردي مطرح مي شوند.

تفاوت مدل بومي ايراني نقاط قوت

شايان ذكر است در مدل ايراني و بومي که برای اولین بار توسط کلینیک استعدادیابی و کسب و کار سینا تهیه و ثبت شده است؛ بعد سال ها مطالعه و تحقیق 2 استعداد ارزياب و جستجوگر به اين مدل جهانی اضافه شده است. در خلال مصاحبه با صدها نفر در خلال پروژه رفتار شناسي با مدل جهاني ديسك طي مدت 10 سال متوجه شديدم كه اين دو استعداد فراواني متوسط رو به پاييني دارند وليكن بشدت اثر گذار و مفيد هستند و شناسايي و هدايت اين استعدادها مي تواند براي كشور در خيلي از حوزه ها راه گشا باشد. به همین علت و با بررسی های فراوان و شبانه روزی تیم استادید کلینیک، مدل نقاط قوت ايراني علاوه بر وفاداري به مدل اصلي دو استعداد بيشتر دارد و ما 36 استعداد را در فرد بررسي مي كنيم.

                                                                                                                             

 

برای آشنایی بیشتر با تست کلیفتون اینجا را کلیک کنید

 

منحصربفرد بودن DNA استعداد

اگر بخواهيم اين 36 استعداد را در همه جامعه بررسي كنيم شانس اينكه دو نفر از نظر رتبه بندي تمامی استعدادها يكي باشند با محاسبه 36 جايگشت تقريبا به صفر ميل مي كند و براي همين بحث DNA استعداد در دنيا مطرح شده است. به اين معني كه هيچ دو نفري در دنيا از نظر ترتيب و تركيب استعداد يكي نيستند و اين پيام بسيار مهمي به والدين، مدارس، دانشگاه ها و مشاورين، مربيان، منتورها و كوچ ها مي دهد كه به اين نكته مهم و سرنوشت ساز توجه كنند.

تمركز به نقاط قوت بجاي توجه روي نقاط ضعف

مدل جهاني كليفتون به جاي توجه زياد به نقاط ضعف و اتلاف زمان و پول، به تمركز روي نقاط قوت و سرمايه گذاري روي اين نقاط اعتقاد دارد. بر اساس اين مدل و اصل پارتو شما مي توانيد با شناخت 7 استعدادبرتر و سرمايه گذاري روي آن و كمك گرفتن از يك كوچ خوب و حرفه اي در مدت زمان كوتاه تري مسير موفقيت را طي كنيد. طي اصل پارتو عمده ترين عملكرد و كسب نتايج ناشي از تمركز و سرمايه گذاري هدفمند روي اين 7 استعداد برتر است و با سوار كردن دانش و مهارت روي اين استعدادها ما مي توانيم دستاوردهاي چشمگيري داشته باشيم. خيلي از مخاطبين نكته سنج مي پرسند كه ما با نقاط ضعف خود چه كنيم، پاسخ ما شناخت نقاط ضعف و مديريت آنها به شيوه هايي حرفه اي است كه در كارگاه ها و دوره هاي مربوطه آموزش داده مي شود وليكن سرمايه گذاري روي استعداد 36 ام ما بدون شك پر هزينه، زمان بر و كم بازده است.

سرمايه گذاري روي استعدادهاي برتر

سرمايه گذاري روي استعدادهاي رديف 1 تا 7، زمان و هزینه کمتری مي برد و دستاوردهاي چشمگيري دارد. اين فرهنگ به تازگي در كشور در حال پياده سازي و بهره برداري مي باشد كه البته نيازمند اين هستيم كه اين تغيير رويكرد را به درستي درك كنيم و به سمت آن حركت كنيم. سازمان هايي كه به اين سمت حركت كرده اند يك شركت دارويي و يك شركت در صنعت انرژي است وليكن اين موضوع در مدت زماني كوتاه به لطف خداوند جاري مي شود و اميدهاي زيادي را براي افراد، تيم ها، سازمان ها و رهبران كسب و كار ايجاد مي كند. مطالعات علمي نشان مي دهد كه اين مدل درآمد سازمان ها حدود 20 درصد افزايش مي دهد و حدود 70 درصد فرسايش شغلي كاركنان را كاهش مي دهد، همچنین حدود 17 درصد هم ارتباط با مشتريان را بهبود مي بخشد.

فرهنگ نقاط قوت و مديريت استعداد مبتني بر نقاط قوت

امروز در بسياري از شركت ها، مدارس و دانشگاه هاي معتبر دنيا اين فرهنگ در حال توسعه است كه فرهنگ نقاط قوت را جايگزن ديدن و توجه به نقاط ضعف كنند و اين رسالت بر عهده رهبران سازمان ها و مدرسین است كه فرهنگ نقاط قوت و مديريت استعداد مبتني بر مدل جهاني كليفتون را در كشور بشكل بومي و منطبق بر فرهنگ ما توسعه بدهند. ديدن 7 استعداد برتر هر فرد و استفاده از آن معادله برد- برد است كه هم فرد حس خوب را تجربه مي كند و هم سازمان مي تواند از اين ظرفيت استفاده كند؛ فراتر از آن در كارهاي تيمي مي توان تقسيم كار خوبي مبتني بر استعدادهاي برتر انجام داد. جمع كردن 7 الي 10 استعداد برتر در كل سازمان و انجام هاي آماري و استخراج گزارش هاي حرفه اي مي تواند دورنماي شفاف و روشني را براي مديريت استعدادها در سازمان ايجاد كند. اميد است كه بزودي در كشور شاهد استفاده حرفه اي از اين بحث باشيم و مدل جهاني كليفتون هم مانند مدل جهاني ديسك بتواند تبديل به يك فرهنگ گفتگو بدون ليبل زدن و قضاوت باشد.

در آینده بیشتر با شما راجع به این فرهنگ و نقاط قوت صحبت خواهیم کرد. تا آن زمان میتوانید آزمون استعدادیابی نقاط قوت (ورژن حرفه ای 2021) را از سایت تهیه کرده و گزارش مربوط به آن مطالعه بفرمایید.

دکتر علیرضا تفرشی مطلق

"دکترای تخصصی مدیریت"