سبدخرید
0

جزئیات مطلب

رفتارشناسی و مدیریت

رفتارشناسی و مدیریت


🔸 القا احساس مهم بودن

توصیه شده است اگر می خواهید کارکنان‌تان با همه وجود کار کنند با آن‌ها مثل “داوطلبان” رفتار کنید. این توصیه بویژه وقتی کارکنان‌تان دانشگر هستند بیشتر موضوعیت دارد. داوطلبان حتی در سازمان‌های خیریه تا وقتی ارتباط و عضویت خود را حفظ می‌کنند که احساس کنند مهم هستند، مورد توجه هستند و به آن‌ها نیاز داریم. اگر کسی احساس کند مهم نیست یا کاری که انجام می‌دهد اهمیت چندانی ندارد نمی‌تواند با همه وجود درگیر کار شود.

مدیران چهار کار می‌توانند انجام دهند تا به کارکنان احساس خوب مهم بودن را القاء کرده و انتقال دهند.

✔ اول: باید برای کارکنان وقت صرف کرد. مدیران از بابت وقت محدودیت زیادی دارند و وقت خود را صرف هر کسی و هر کاری نمی‌کنند، لذا وقتی برای کارکنان وقت صرف می‌کنند به معنی آن است که کارکنان و کاری که انجام می‌دهند از دید مدیر مهم است.

✔ دوم: آنچه انجام آن را به کارکنان واگذار می‌کنید پیگیری کنید. پیگیری و مطالبه نتیجه کار، نشانه اهمیت موضوع است. به کارکنان بگوئید که منتظر دریافت گزارش یا منتظر دیدن نتیجه کارشان هستید. مبادا آنچه انجام آن را به کارکنان سپرده اید در اثر مشغله زیاد و بروز و ظهور موضوعات جدید فراموش کنید.

✔ سوم: به کارکنان بابت انجام کارهایشان بازخورد بدهید. دادن بازخورد نشان می دهد که شما کار آن‌ها را دیده اید، گزارش آن‌ها را خوانده اید و از آن استفاده کرده اید. در این مورد حتی بازخوردهای منفی و انتقادی بهتر از بی تفاوتی است. اگر نسبت به کارِ کارکنان بی تفاوت باشید آن‌ها هم احساس می‌کنند مهم نیستند و کار مهم و موثری انجام نداده اند و بالطبع بی‌تفاوت می‌شوند.

✔ چهارم: اینکه به کارکنان نشان دهید که تلاش آن‌ها، هر چند ساده، چه اثری روی نتیجه نهائی کار، روی درآمد و سود سازمان و روی رضایت مشتری یا ارباب رجوع دارد. همه ما دوست داریم بخشی از یک ماموریت مهم باشیم و به انجام یک کار بزرگ و اثرگذار کمک کنیم. اگر کارکنان احساس کنند مهم هستند و می‌توانند تفاوت ایجاد کنند کار را جدی‌تر می‌گیرند.

🔹 مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی از مهم‌ترین مهارت‌های مدیران است که خوشبختانه با تمرین و تجربه می‌توان آن را یاد گرفت و بهبود داد. از این مهارت و تقویت آن غفلت نکنیم و آن را دست کم نگیریم.

رهبران موفق، خوب ارتباط برقرار می‌کنند، هر جا لازم است حضور دارند، دیده می‌شوند و حرف می‌زنند. حرف زدن آن‌ها مختصر و ساده اما اثرگذار و اشتیاق آفرین است.

دلیل بسیاری از شکست‌ها و مشکلات سازمانی را به “سوء ارتباطات ” نسبت می‌دهند. ارتباطات داخلی (internal communication) از فرآیندهای مهم در مدیریت منابع انسانی است.

بخش‌بندی کردن کارکنان کمک می‌کند تا آن‌ها را بهتر بشناسیم و با سبکی اقتضائی با آن‌ها رفتار کنیم. وقتی به کارکنان چیزی می‌دهیم که آن را می‌خواهند و به آن نیاز دارند، می‌فهمند که ما آن‌ها را خوب می‌شناسیم و از این بابت حس خوبی پیدا می‌کنند که آنقدر برای ما مهم بوده‌اند که برای شناخت آن‌ها و آگاهی از خواسته‌ها و نیازهایشان حساس بوده‌ایم و وقت صرف کرده‌ایم.

از دست دادن کارکنان خوب  باعث اختلال می‌شود و می‌تواند روحیه کارکنان باقی مانده را کاهش دهد.

شما نمی‌توانید همه کارها را همزمان انجام دهید، پس اول باید چکار  کنید؟ نگاهی به تیم شما و نمایه‌های ارزیابی DISC شخصی شما می‌تواند به شما در تشخیص اینکه آیا شما نیاز به سرگرمی آرامش، غذای دلپذیر و یا رقابت سخت دارید یا کمی از هر کدام. یادگیری بیشتر در مورد آنچه که تیم شما انگیزه می‌دهد می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید کدام رویکرد برای آن‌ها سودمند و لذت بخش‌تر باشد. هنگامی که شما می‌دانید، می‌توانید روحیه را با سهولت بهبود بخشد. نیاز به دانستن پروفایل‌های DISC تیم خود را دارید؟ ما آن را آسان می‌کنیم! برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد DISC  و چگونه می‌توانید رضایت و روحیه تیم خود را در کار افزایش دهید. با ما تماس بگیرید.