سبدخرید
0

جزئیات مطلب

بررسی رنگ قرمز در پوشش افراد براساس مدل جهانی دیسک

بررسی رنگ قرمز در پوشش افراد براساس مدل جهانی دیسک


✨ رنگ المانی است که در بین تمام الگوهای رفتاری انسان‌ها در مدل جهانی دیسک تعریف خاص خود را دارد و هیچ محدودیتی در استفاده‌ی رنگ‌ها در بین افراد وجود ندارد.

🟥 قرمز، رنگ عشق و خون،‌ جنگ و جرات و جسارت، سمبل عشق و حرکت، قدرت و انرژی.
قرمز رنگی‌ست قدرتمند، پرانرژی، شیرین، شکست ناپذیر، سرزنده و مهیج، گستاخ، و پر از صفاتی که هر فردی که خواهان قدرت طلبی و جلب توجه دیگران به خود است را وادار به استفاده از این رنگ می‌کند.

قدرت طلبی، جاه طلبی، خودخواهی، و انرژی‌ای که در رنگ قرمز وجود دارد در مرحله‌ی اول افرادی با الگوی شخصیتی D را مجذوب خود می‌کند.

🔴 خصوصیات افراد D کاملا منطبق با رنگ قرمز بوده و از این رنگ حتما در گوشه‌ای از کار خود استفاده می‌کنند.

این افراد برای نشان دادن قدرت خود، همراه با کمی جذبه و تندخویی در لباس‌های خود همیشه از رنگ قرمز کمک می‌گیرند. مانند یک کراوات، دستمال جیب کت، رنگ دوخت روی لباس، گل سینه و… . به عنوان مثال می‌شود از ترامپ رییس جمهور آمریکا یاد کرد که در کنار رنگ‌های ملایم آبی و سفید همیشه از کراوات و دستمال جیب قرمز برای نشان دادن اقتدار خود استفاده می‌کند.

🟡 افراد با الگوی I هم قرمز را دوست دارند. الگوی I شاد سرزنده، مهیج، عاشق ِ برقراری ارتباط در عین محبوبیت، فعال، پرجنب و جوش، عاشق سفر و کشفِ ناشناخته هاست، گویا از ابتدا الگوی شخصیتی رنگ قرمز هم I بوده است به همین دلیل صفات مشترک زیادی بین افراد I و رنگ قرمز وجود دارد.

افراد با الگوی شخصیتی I برای نشان دادن شیطنت‌های خاص و پر جنب و جوش، بی پروا از رنگ لباس قرمز در هر سنی به هر مقداری استفاده می‌کنند. رنگ قرمز را مظهر عشق و علاقه و حرکت می‌دانند و از ابراز آن هیچ ابایی ندارند.

رنگ قرمز باعث افزایش متابولیسم بدن، افزایش تنفس، تحریک کننده اشتها و میل به خوردن است. مدیران رستوران‌ها و کافه‌ها برای برانگیختن حس وسوسه غذایی حتما از این رنگ در دکوراسیون داخلی و رنگ لباس پرسنل خود استفاده می‌کنند.

رنگ قرمز رنگی برون گراست، خلق شده برای دو الگوی D و I، اما این ویژگی باعث نمی‌شود که افرادی با الگو های S و C سراغ این رنگ نروند. درون گرا بودن این دو الگو، حس کم رویی و اعتماد بنفس کمتر آن‌ها نسبت به D و I را افزایش داده بر همین اساس این افراد می‌کوشند تا با تغییر الگوی پوششی خود کمی از این حس فاصله بگیرند و خیلی محتاطانه و با در نظر گرفتن هنجارها سعی می‌کنند تا رنگ قرمز را در کنار رنگ‌های تیره و سنگین استفاده کنند تا جلوی هیجان و تندی رنگ قرمز را بگیرند.

🟢 این الگوها به خصوص Sها که سنتی‌تر هستند با در نظر گرفتن سن خودشان از تنالیته‌های متفاوت رنگ قرمز با ترکیب رنگ‌های سنگین استفاده می‌کنند.

🔵 اما Cها که قدرت جسارت بیشتری دارند قرمز را با ترکیب سفید و رنگ‌های روشن  استفاده می‌کنند.

البته که رنگ قرمز به خاطر طول موج بالایی که دارد در کنار رنگ‌های روشن جذابیت و آتشین بودن خود را از دست می‌دهد و همین ویژگی باعث می‌شود تا این دو الگو ( S و C)‌ به خود شهامت استفاده از قرمز را بدهند.

✔ نکته‌ای که حایض اهمیت است در مقدار و حجم استفاده از این رنگ در لباس افراد با الگوهای متفاوت می‌باشد.

لباس نقش مهمی به عنوان ویترین شخصیتی و هویت رفتاری افراد را دارد. بنابر مدل جهانی دیسک و پانزده الگوی رفتاری انسان‌ها می‌توان با کمی دقت و بررسی به اسرار رفتاری افراد پی‌برد.

✔ بنا به مشاهدات و تحقیقات انجام شده I ها به راحتی می‌توانند سر تا پا قرمز بپوشند و از لباس خود لذت ببرند بدون در نظر گرفتن هنجار جامعه و یا سن خود، و با این پوشش شور و هیجان زندگی خود را راحت ابراز می‌کنند، ‌این امر دقیقا بر خلاف D ها است، که از رنگ قرمز تنها برای نشان دادن قدرت و مقام و خودبرتر بینی خود به دیگران استفاده می‌کنند،‌ آن هم به مقدار کم و تنها در قسمتی از لباس، افراد درون گرای لایه‌های S و C هم از قدرت جادویی رنگ قرمز برای بیشتر جذاب نشان دادنِ خود استفاده می‌کنند.

 

مقاله‌ای از هاله گل‌نبی
طراح لباس و مدرس دیسک
عضو تیم “دیسک و مدولباس” کلینیک استعدادیابی و کسب و کار سینا